...::: T E R E P V I L Á G :::...
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Események
 
Sport
 
A Tereprallye-ról

A Dakar rally sorozatos magyar sikereinek köszönhetően egyre népszerűbb sportág hazánkban a tereprali, angolszász nevén a cross-country. A januári versenyt a képernyők előtt végigszurkolók közül talán nem mindenki tudja, hogy létezik magyar országos tereprali bajnokság is, mégpedig évente nyolc futammal. De kezdjük az elején e sportág bemutatását: egyáltalán hogyan kell elképzelni a versenyeket, mik az alapvető szabályok és hogyan lehet csatlakozni a mezőnyhöz!

Magyarországra a nyolcvanas évek második felében olasz közvetítéssel jutott el a sportág; bajnokságot először 1992-ben írtak ki, azóta minden évben folyamatosan megrendezésre kerül. Napjainkban évente 6-8 versenyen küzdenek a profi indulók az abszolút, a géposztályonkénti és a csapat helyezésekért. A futamok 2-3 naposak, nemzetközi szinten viszont nem ritka az egyhetes esemény sem. Általában pénteken kerül sor az adminisztratív és technikai átvételre, amely során átvizsgálják az autókat, hogy megfelelnek-e az előírásoknak, illetve a versenyzők hivatalosan beneveznek a futamra. Egyes versenyeken rendeznek ún. prológot, ami egy rövid, maximum 10 km hosszú szakasz, ahol mérik az időt. Itt az eredmény kizárólag a rajtsorrendet határozza meg, tehát nem számít bele a végső értékelésbe.

Terep-rallye - rally

A népszerű rally versenyektől sok mindenben alapvetően különbözik a tereprali. Az előbbinél a verseny zárt pályán zajlik, amelyet előtte begyakorolhatnak a versenyzők, feljegyezhetik maguknak a kanyarokat, a fékezéseket, a sebességeket, majd a verseny során a feladatuk, hogy a begyakorlott pályát a lehető leggyorsabban teljesítsék.

A terep-rallyenál a versenyzők nem tudják, merre kell majd menniük. Az ún. itinert, amely az útvonalat tartalmazza, minden versenynapon csak egy órával a rajt előtt kapják meg. Itt is a gyorsaság számít, vagyis az, hogy teljesíti a legrövidebb idő alatt a távot. A versenytávon belül kétféle szakaszt különböztetünk meg: összekötő (vagy etap) és gyorsasági (vagy szelektív) szakaszokat. Az összekötő szakaszok az egyes gyorsasági szakaszokat kötik össze, és azért van rájuk szükség, hogy az egymástól néhány kilométer távolságra lévő gyorsaságikat közúton meg lehessen közelíteni. Természetesen itt is van egy limitidő, ami alatt teljesíteni kell, de itt nem mérik az időt, de a később történő beérkezést büntetik. A szelektív szakaszokon értelemszerűen a gyorsaság számít. A végeredményt a szelektív szakaszok összesített eredménye adja. Egy nap általában 3-4, hosszabb távú versenyen 5 gyorsaságit szoktak tervezni.

Terep-rallye - off-road

A terep-rallye tulajdonképpen a szó szoros értelmében off-road verseny, mivel terepen, tehát nem aszfalton zajlik. Az off-roadtól azonban az a lényeges tényező különbözteti meg, hogy az idő számít, és nem az ügyesség. Nincsenek kialakított akadályok, amelyeken a bóják érintése nélkül kell áthaladni, és nincsenek a távban nehezen teljesíthető emelkedők sem. Ami mégis nehézzé teszi, az a változatos terepviszony. A versenyek februárban kezdődnek, amikor még hó borítja a mezőt, majd az év során a havas-jeges földviszonyokat felváltja a sár, a homokos szikkadt talaj, ősszel újra a sár, és az évadzáró versenyen novemberben sokszor újra hóval, de esővel mindenképpen találkoznak a versenyzők. A versenyt az nyeri meg, aki a minden szempontból jól állítja be az autóját az időjárástól függően, illetve megfelelő gumit rak fel az autóra.

Kategóriák és géposztályok

A terep-rallye versenyeken induló autókat nem csupán összességében értékelik, hanem csoportok és géposztályok szerint is. Jelenleg két csoport létezik: T1 (módosított terepjáró autók), és T2 (sorozatgyártású terepjáró autók – széria autók).
A géposztályok a motor hengerűrtartalma szerint kerülnek kialakításra:

1 géposztály: 2000 cm3-ig
2 géposztály: 2001 – 4000 cm3-ig
3 géposztály: 4000 cm3 felett
4 géposztály: dízel

Így tehát a T1/4-es besorolás egy szériaközeli dízel versenyautót jelent, ha pedig a T2/3-as jelzést olvassuk egy autón, akkor egy, az utcai verzióhoz képest komolyabb átalakításon átesett (vagy teljesen egyedi), 4000 cm3 feletti motorral rendelkező erőgép.

Hogyan csatlakozhatok a bajnoksághoz?

Ahhoz, hogy valaki elindulhasson egy terep-rallye versenyen, le kell tennie egy minimum vizsgát. Ez tulajdonképpen egy teszt, amelyet a sportág általános verseny- és technikai szabályait tartalmazó füzetből állítanak össze (beszerezhető az MNASZ titkárságán). A vizsga után és a licenc kiváltását követően akár rajthoz is lehet állni a versenyen, de természetesen a jogosítvány és a megfelelő felszereltségű versenyautó is alapvető feltétel. Akik nem szeretnének azonnal a profik között autózni, azok számára a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség idén már második évben írta ki a Terep-rallye Amatőr Kupát. Ezen gyakorlatilag bármilyen, közúri közlekedésre alkalmas terepjáróval el lehet indulni, hogy aztán aki egyszer kipróbálta, egyre jobban beleszeressen a sportba, és egy idő után minden gondolatát az tegye ki, hogy hogyan és miből építsen magának profi versenyautót…
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?